Tips til babysnacks

Lad vær' med at gå på slankekur, mor

IMG_3230Det her bliver et langt blogindlæg, for jeg har meget på hjerte, når det kommer til alle de kvinder/mødre der gerne vil tabe sig, men som i stedet for succesoplevelser får mindreværd ud af det. Jeg har selv været ked af min vægt for mange år siden. Vil du gerne tabe dig, er mit bedste råd, at du fokuserer på: 1. At du er god nok, uanset hvordan du ser ud. 2. At du vil leve et sundt og tilfredsstillende liv med plads til udskejelser. 3. At uanset, hvor meget overvægt du har, giver det dig ikke ret til at føle skam – eller lade andre træde på dig.

For mange år siden, da jeg var omkring de 20 år, fik jeg det gode råd, at jeg skulle lade være med at gå på slankekur. Det var bare lidt for sent, for jeg havde allerede et par kure bag mig – og altid på en eller anden form for kur eller “livsstilsændring”. Rådet blev givet, fordi slankekure kan føre til, at man bare tager endnu mere på. Desuden ligger fokus helt forkert ved de forskellige typer af slankekure. De siger allesammen, at der ingen afsavn er ved præcis denne kur, men der var ALTID afsavn for mig. Det eneste de her “livsstilsændringer” ændrede for mig, var min livskvalitet. Det er bare det absolut værste at være på slankekur! I dag vejer jeg 57 kg og er 163 høj. Det giver mig et BMI på 21,45, hvilket giver status: Normalvægtig.

Hvad har jeg så gjort for at opnå denne vægt, efter at jeg i årene fra ca. 18 år og on- and off indtil starten af tyverne altid kæmpede med vægten? Jeg har sagt til mig selv, at  slankekure/livsstilsændringer – det er ikke for mig! Det mentale har spillet en stor rolle, hvor jeg går laaaangt uden om alt, hvad der hedder gode idéer til at tabe sig. Jeg er ligeglad med, hvordan afsenderen pakker det ind. Jeg skal bare ikke tabe mig. Måske skal jeg leve sundere, måske skal jeg have mere frisk luft, modvirke knogleskørhed eller diabetes, måske skal jeg gøre noget godt for mit humør – men jeg skal ikke tabe mig! Min mand siger, at jeg er lidt stædig, hvilket passer, for i hvert fald går jeg uden om alle instagram-profiler eller andre sociale medier profiler, der vil give mig inspiration til at tabe mig. Jeg dvæler aldrig ved forsiderne af ‘I FORM’-magasiner eller lignende, når jeg er ude at handle og jeg har for mange år meldt min holdning ud til venner og familie, at jeg er ikke ude på at tabe mig. Ligesom at mange meddeler deres omgangskreds, at de gerne vil tabe sig, meldte jeg det modsatte ud.

Jeg ejer heller ikke en vægt, så de eneste tidspunkter, hvor jeg finder ud af min vægt, er når lillepigen skal vejes ved lægen, hvor mor så også springer op på vægten:-) Under min graviditet blev jeg også kun vejet ved lægen og tog vel ca. 11 kg på. Jeg ved ikke det præcise tal, for går som sagt ikke op i det. Jo mindre jeg går op i at tabe mig, jo lettere er det for mig at beholde min vægt.

Min mor har altid været normalvægtig, så hun kunne ikke forstå, da jeg i tyverne var så besat af at tabe mig. Jeg observerede hendes spisevaner, men det var som en by i Rusland for mig. Nu kan jeg se, at jeg har samme spisevaner.

 

  • Jeg spiser for at leve og ikke omvendt
  • Min appetit er ret stabil
  • Jeg spiser alt – ingen restriktioner
  • Jeg kan godt lide at leve sundt, men elsker kage og spiser kage hver uge
  • Jeg føler, at der mangler noget i mit liv, hvis jeg ikke spiser grøntsager og frugt hver dag
  • Jeg bliver i godt humør af at gå lange ture
  • Jeg får øget appetit, hvis jeg sover for lidt
  • Jeg har gode spisemanerer ude, men herhjemme kan jeg godt finde på at levne en bitte skorpe – stopper med at spise, når jeg ikke længere er sulten.
  • Jeg foretrækker fede mælkeprodukter, fordi jeg tror på, at det er sundere (bakket op af nogle forskningsresultater)
  • Jeg sørger for at få sunde fedtstoffer hver dag i form af nødder, avokado, banan og sunde olier (jeg spiser fedtstof i den mængde, jeg har lyst til)
  • Jeg går uden om alle lightprodukter, produkter med mange tilsætningsstoffer og produkter med sødestoffer – medmindre det bliver serveret, når jeg er hos andre
  • Jeg spiser gerne to håndfulde mandler som natmad, hvis jeg ikke gider at finde natmad frem. Jeg har med andre ord overhovedet ikke fokus på mit kalorieindtag
  • Jeg spiser gerne et stort måltid mad inden sengetid, hvis det tilfældigvis er der, at jeg er drønsulten
  • Jeg spiser efter min sult og ikke klokken. Vi samles til alle måltider, men så spiser jeg måske bare lidt mindre, hvis jeg ikke er sulten
  • Jeg vil gerne snakke med folk om slankekure og livsstilsændringer, men ikke i timevis. Min erfaring siger mig, at jeg lynhurtigt bliver hooked igen efter jeg gik på denne slankekurs-detox i starten af tyverne.
  • Jeg går uden om bestemte madvarer, som jeg har erfaring med giver mig stor appetit på no time. Du kan selv prøve at lytte til din krop og eksempelvis mærke, hvordan tørret frugt indvirker på dig? Tørret frugt og figenpålæg er noget, jeg holder mig fra, ligesom riskiks har en skør indvirkning på mig, så jeg tænker på mad konstant! Jeg har eksperimenteret med at spise fedtstof i forbindelse med indtagelsen af riskiks, men giver mig stadig forøget madfokus i timerne efter.

 

Forøvrigt skal du måske også tjekke hos din læge, at din hormonbalance er i orden, dit blodsukker er i orden og i det hele taget få tjekket, at alt er som det skal være. Mentalt kan du slet ikke leve sundt, hvis hele din krop higer efter sukker (også det skjulte). Lad vær’ med at dunke dig selv oven i hovedet, uanset din årsag til, at du føler det er svært at tabe sig. Din krop er helt unik, og jeg har selv lidt af en voldsom appetit, som jeg altid prøvede at dæmpe ved hjælp af mange “samtaler med mig selv”, så jeg ved, at det kan være vildt svært at være midt i den her “vægttabs-besættelse”.

Det kan være, at du har gode erfaringer med en eller anden slankekur, hvor du trives med at følge den, og så er det jo bare fint. Jeg har bare listet op, hvad der har virket for mig. Det er også det sidste du hører fra mig omkring inspiration til vægttab, for fokus bør jo være på det sunde og glædesfyldte liv, fremfor hvad der står på vægten:-)

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

 

Næste indlæg

Tips til babysnacks